Împarte ştirea cu prietenii tăi:

Antonie Iorgovan, sa-i fie tarana usoara, probabil ca nu s-a gandit cat haos politic va genera legea fundamentala pe care a initiat-o in 1991.

Romania are potrivit Constitutiei o Republica semi-prezidentiala care, dupa cum am vazut cu totii in ultimii 15 ani, tinde mai degraba spre o forma de prezidentialism autentic.

”Întoarcerea la electorat, adică alegeri anticipate, este soluția corectă, care satisface nevoia de democrație în România. De o parte se află un guvern liberal care a venit cu o agendă reformatoare, un guvern care vrea să miște lucrurile și de cealaltă parte un PSD care dorește să oprească lucrurile. În cadrul consultărilor de astăzi, le-am prezentat partidelor opțiunea alegerilor anticipate, care este prima mea opțiune. Sunt partide care susțin anticipatele, iar altele care mai au nevoie de discuții interne. Până atunci însă, trebuie să facem următorul pas și am decis să îl desemnez pe Ludovic Orban să formeze un nou guvern și să se prezinte în Parlament”, a spus Klaus Iohannis dupa consultarea cu partidele parlamentare la o zi dupa caderea Guvernului Orban prin motiune de cenzura.

Cu alte cuvinte, presedintele trage la limita de atributiile constitutionale pentru a-si impune vointa politica, dincolo de majoritatea parlamentara rezultata in urma votului popular sau a aliantelor de partide din Legislativ.

Asadar, o majoritate parlamentara (261 din 465) da jos Guvernul, dupa care vine presedintele si spune ca desemneaza acelasi premier (Orban) pentru formarea unui nou Cabinet. Pentru care motiv din lume majoritatea care a pus umarul la caderea Guvernului Orban ar vota investirea acestuia in fruntea unui nou Executiv?

Logica simpla in acest moment trimite cu gandul catre mult discutatele alegeri anticipate. Suntem practic la doi pasi de primele anticipate din istoria Romaniei. Ar trebui ca urmatoarele doua Cabinete sa nu primeasca votul de investitura in Parlament pentru a-i oferi presedinteului mana libera in dizolvarea Legislativului.

Vedeti mai jos articolele din Constitutie care fac referire la desemnarea premierului:

ARTICOLUL 85
(1) Preşedintele României desemnează un candidat pentru funcţia de prim-ministru şi numeşte Guvernul pe baza votului de încredere acordat de Parlament.
ARTICOLUL 103
(1) Preşedintele României desemnează un candidat pentru funcţia de prim-ministru, în urma consultării partidului care are majoritatea absolută în Parlament ori, dacă nu există o asemenea majoritate, a partidelor reprezentate în Parlament.
(2) Candidatul pentru funcţia de prim-ministru va cere, în termen de 10 zile de la desemnare, votul de încredere al Parlamentului asupra programului şi a întregii liste a Guvernului.
(3) Programul şi lista Guvernului se dezbat de Camera Deputaţilor şi de Senat, în şedinţă comună. Parlamentul acordă încredere Guvernului cu votul majorităţii deputaţilor şi senatorilor.
ARTICOLUL 107
(1) Primul-ministru conduce Guvernul şi coordonează activitatea membrilor acestuia, respectând atribuţiile ce le revin. De asemenea, prezintă Camerei Deputaţilor sau Senatului rapoarte şi declaraţii cu privire la politica Guvernului, care se dezbat cu prioritate.
(2) Preşedintele României nu îl poate revoca pe primul-ministru.

ARTICOLUL 89
(1) După consultarea preşedinţilor celor două Camere şi a liderilor grupurilor parlamentare, Preşedintele României poate să dizolve Parlamentul, dacă acesta nu a acordat votul de încredere pentru formarea Guvernului în termen de 60 de zile de la prima solicitare şi numai după respingerea a cel puţin două solicitări de învestitură.
(2) În cursul unui an, Parlamentul poate fi dizolvat o singură dată.
(3) Parlamentul nu poate fi dizolvat în ultimele 6 luni ale mandatului Preşedintelui României şi nici în timpul stării de mobilizare, de război, de asediu sau de urgenţă.

foto: https://www.facebook.com/klausiohannis/


Împarte ştirea cu prietenii tăi: