Părintele Nicolae Tănase despre satul românesc şi viaţa de familie (Video)

Împarte ştirea cu prietenii tăi:

Invitat la Biserica Sfinţilor Apostoli de pe strada cu acelaşi nume din Bucureşti, Părintele Nicolae Tănase de la Valea Plopului şi Valea Screzii a vorbit credincioşilor prezenţi, majoritatea dintre ei tineri, despre satul românesc pe cale de dispariţie şi despre rolul familiei în societate. Vedeţi mai jos cele mai importante idei pe care le-am extras din această frumoasă cateheză. Conferinţa a fost transmisă LIVE şi pe pagina de Facebook a Trinitas TV:

”Satul păstrează unitatea în jurul Potirului. Primul în istoria satului este preotul.

Alții descoperă apoi învățătorul satului, după aceea și alții. Satul avea și prostul lui, prostul satului. Nu era chiar prost, dar era mai puțin la minte, dar aparținea și acesta comunității. Exista și țiganul satului, asta apropo de toleranța românească. A fost o greșeală să-i ținem pe țigani robi.

Satul românesc are un specific. Satul întotdeauna a fiert, a lucrat înlăuntru și a dat pe afară. Mersul la scăldat, mersul la furat de cireșe.

A murit totul? Nu, dar doarme. Poate învia? Da, dar trebuie o voință enormă.

Satul e personificat de români. Depopularea prin emigrare a lăsat satul înfometat. În diaspora avem de-a face cu un dor, cu o nostalgie extraordinară. Românii au trecut de etapa dormitului pe sub poduri, a trecerii frauduloase a graniţei.

Au descoperit Biserica și când au văzut preotul în veșminte, cântarea de la strană, românul a lăcrimat și a realizat că vede satul.

Românii au sevă din satul românesc.

Lucrarea familiei românești în sat. Noi am cam modificat satul. Cei reveniți au modificat aproape total arhitectura satului. Într-un sat nu au ce să caute vilele sau casele acestea somptuoase.

Este important unde locuim? Da, foarte. Cei care locuiți la bloc sunteți niște condamnați, niște victime.

Din păcate românii și-au vândut masiv pământurile aproape pe nimic. Acum se acordă intre 2 și 4 mii de euro pe hectar în funcție de cât ești de prost.

Port, tradiție, hrană naturală. Strămoșii noștri mâncau foarte sănătos. Noi continuu mâncam chimicale, ne uitam pe etichete, dar am neglijat țăranul. Acesta s-a învățat, a lăsat mai ieftin și a pus apă în lapte. Nu doar că l-am pierdut, dsr l-am și parşivit, noi prin atitudinea de a fi în fața rafturilor imense în loc să ne tocmim cu țăranul în piață.

Dâcă ar fi să fim realiști, nu mai e nimic de făcut. Daca mai avem ceva speranțe, mai poate fi ceva de făcut, dar la nivel micro. Noi cei de aici putem salva ideea de unitate. În fiecare duminică să ne împărțim în grupe de 6-7 să mâncam împreună. Putem face o vacanța împreună 2-3 familii, putem merge în pelerinaj împreună.

Ți-e sete, bea! Nu ți-e sete, nu bea! Acum am înțeles că trebuie să bem obligatoriu 2.5 litri de apă.

Părăsirea obișnuitului, a firescului. Avem un mare pericol în sat. Pare că e un oraș. Cel de la țără vrea să traiască limitat: muncă, bani, somn, bere, mici, butonat. Nu mai cosesc bărbații, cosesc femeile cu o jucărioară. Mama dacă mai trăia și vedea atâta iarba pe șanțuri, ar fi murit pe loc.

Nu mai chiuie nimeni. La coasă ăștia chiuiau. De ce? Să audă nevestele care veneau cu mâncare la ei, să-i găsească mai ușor.

Avem zona Maramureșului care e un fel de gradină umană, cum avem pe aici grădinile zoologice. Se duc oamenii să-i admire pe alti oameni.

Soțul tău e soțul ideal. De ce? Pentru că tu ți l-ai ales, dar numai când bea și fumează nu. Alcoolul modifică codul genetic.

Unde să mai arătam satul românesc decât la muzeu. Totuși mergând prin sate vedem specificitatea satului românesc. Foarte puțini vor să mai trăiască incomod. Daca trăiești comod faci diabet. Cum incomod? Copiii să-ți plângă în cap noaptea, dimineața să nu mai prididești cu pregătirea lor pentru școală și grădiniță.

Dacă iți faci planul tău, Dumnezeu privește în inima ta și te lasă singur cu planul tău. Dacă nu mai credem în minunile lui Dumnezeu în viață noastră, de fapt nu mai credem în Dumnezeu.

Credința e acel simțământ de convingere că Dumnezeu știe ce face cu noi.

Păcătoșii și criminalii au ce caută în Biserica, inconștienții nu”.